Brev:
Skemad - 8 mdr.
11. maj 2010
Alder:
8 mdr.
Skemad - 8 mdr.
Hej Helen
Tak for dine råd sidst, det var en stor hjælp. Min søn begyndte at drikke mælk i vågen tilstand og det er ellers gået meget godt indtil her for ca 1 mdr siden.
Min søn vil ikke have skemad, han nægter det hver gang jeg tilbyder ham grød eller mos. Han vil hellere ikke drikke mælk med mindre jeg underholder ham med legetøj, så han er optaget af det medens han drikker af flasken. Jeg har jo prøvet at opmuntre ham med at drikke mælk af flasken i vågen tilstand, og det gik fint i starten men det er nu blevet til et andet problem. Han vil underholdes, ligemeget om han skal drikke mælk eller om han skal spise skemad.
Det er værst når han skal have skemad, for han har lukket sin mund fuldstændig og det er meget svært at få ham til at åbne munden. Max 2-5 skefulde får han med besvær og med at vise ham noget nyt legetøj, så snyder jeg med at give ham en ske af grødet.
Jeg laver nogen gange købt blandet grød, det kan være grøntsagsblanding, risgrød med forskellige smag, havregød, og med topping, og nogen gange laver jeg selv kartoffelmos med gulerod og med forskellige topping. Han er ikke interesseret overhovedet. Han har nu fået to små mælketænder og han kan godt lide at gumle lidt til gulerod eller agurk. Jeg prøver efterhånden også at give ham lidt grovere grød eller små stykker af brød uden kerner, men han laver hele tiden opkast lyde, så han er lige ved at kaste op.
Han kan hellere ikke spise øllebrød, for de små kerner er for "store" til ham så han vil kaste op igen. Jeg prøver så at give ham grød der er blødere fx risgrød med banan, men det vil han ikke have overhovedet. Jeg giver ham vælling 2-3 gange om dagen når han skal sove, for han er jo sulten, men vil ikke spise skemad.
Jeg fik at vide fra vores sundhedsplejerske at min søn må spise det vi selv spiser, men han er slet ikke interesseret. Har du nogle gode råd til hvordan jeg skal give ham skemad?
Min søn er spinkel af bygning, og det har han hele tiden været da han ikke har været særligt interesseret i mad. Han er ellers meget aktiv og leget meget om dagen. Håber du kan hjælpe lidt hvordan jeg skal give ham skemad, og hvordan jeg kan opmuntre ham til at drikke af flasken uden underholdning... :)
Med venlig hilsen
Ibs mor