Skemad - 8 mdr.

11. maj 2010

Alder:
8 mdr.

Skemad - 8 mdr.

Hej Helen

Tak for dine råd sidst, det var en stor hjælp. Min søn begyndte at drikke mælk i vågen tilstand og det er ellers gået meget godt indtil her for ca 1 mdr siden.

Min søn vil ikke have skemad, han nægter det hver gang jeg tilbyder ham grød eller mos. Han vil hellere ikke drikke mælk med mindre jeg underholder ham med legetøj, så han er optaget af det medens han drikker af flasken. Jeg har jo prøvet at opmuntre ham med at drikke mælk af flasken i vågen tilstand, og det gik fint i starten men det er nu blevet til et andet problem. Han vil underholdes, ligemeget om han skal drikke mælk eller om han skal spise skemad.

Det er værst når han skal have skemad, for han har lukket sin mund fuldstændig og det er meget svært at få ham til at åbne munden. Max 2-5 skefulde får han med besvær og med at vise ham noget nyt legetøj, så snyder jeg med at give ham en ske af grødet.

Jeg laver nogen gange købt blandet grød, det kan være grøntsagsblanding, risgrød med forskellige smag, havregød, og med topping, og nogen gange laver jeg selv kartoffelmos med gulerod og med forskellige topping. Han er ikke ...

Annonce

... interesseret overhovedet. Han har nu fået to små mælketænder og han kan godt lide at gumle lidt til gulerod eller agurk. Jeg prøver efterhånden også at give ham lidt grovere grød eller små stykker af brød uden kerner, men han laver hele tiden opkast lyde, så han er lige ved at kaste op.

Han kan hellere ikke spise øllebrød, for de små kerner er for "store" til ham så han vil kaste op igen. Jeg prøver så at give ham grød der er blødere fx risgrød med banan, men det vil han ikke have overhovedet. Jeg giver ham vælling 2-3 gange om dagen når han skal sove, for han er jo sulten, men vil ikke spise skemad.

Jeg fik at vide fra vores sundhedsplejerske at min søn må spise det vi selv spiser, men han er slet ikke interesseret. Har du nogle gode råd til hvordan jeg skal give ham skemad?

Min søn er spinkel af bygning, og det har han hele tiden været da han ikke har været særligt interesseret i mad. Han er ellers meget aktiv og leget meget om dagen. Håber du kan hjælpe lidt hvordan jeg skal give ham skemad, og hvordan jeg kan opmuntre ham til at drikke af flasken uden underholdning... :)

Med venlig hilsen
Ibs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger